To ice or not to ice?



Het is bijna een automatisme: enkel omslaan, ijs! Spierscheur, ijs! gevoelige plek na het lopen, ijs! We denken er niet meer bij na. Maar wat zegt het laatste wetenschappelijk onderzoek rond deze oude gewoonte? Wat is het nut van ijs


applicatie bij een acuut letsel? Zijn onze vroegere opvattingen rond ijs nog correct?


Ijs wordt gebruikt voor het antalgisch effect, het ontzwellen en het afkoelen van de blessure. De wetenschap is het over eens dat het ijs een goede pijndempende werking heeft door het dalen van de temperatuur van de huid. Zo worden de gevoelszenuwen rond het letsel verdoofd en is de pijn minder intens. Maar het effect van afkoelen door ijsapplicatie reikt enkel tot aan de huid en niet tot aan de onderliggende aangedane structuur. Het effect van ijs op spieren is dus nihil aangezien de temperatuur van spieren quasi ongewijzigd blijft na icing. Doordat het ijs wel de huidtemperatuur doet dalen, krijgen we dus wel het gevoel dat het beter aanvoelt. Maar onderliggend gebeurt er dus niets.



Het zwellen van de aangedane regio is een natuurlijk beschermingsmechanisme van ons lichaam, het inflammatieproces. Door het aanvoeren van bloed, met daarin inflammatiecellen (macrofagen), insuline-like growth factor en andere ontstekingsmediatoren wordt het proces van herstel geïnitieerd. Wanneer ijs op het acute letsel wordt aangebracht, wordt dit proces verhinderd of vertraagd. Wanneer het zwellen zodanig veel is dat het mobiliteit en beweging verhindert, kan het wel een zinvolle tool zijn om te gebruiken.


Wat moeten we dan wel doen bij een acuut letsel?

PEACE & LOVE

Een betere manier om acute letsel te behandelen is volgens het acronym “peace & love”. Het nieuwe acronym die sedert 2019 van toepassing is staat voor de volgende termen:


Protection, Elevation, Avoid Anti-Inflammatory Drugs, Compression, Education & Load, Optimism, Vas


cularisation and Exercise)


Bescherming van het acuut letsel en bewegen binnen de pijngrens (optimal loading) zijn hier the way to go! Laat het ijs dus nog even in de vriezer zitten en probeer dit acronym te herinneren, wanneer pijn de kop opsteekt tijdens jouw volgend loopje!



25 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven