The Human Slingshot



Om lange afstanden te overbruggen, wil je uw spieren zo weinig mogelijk aan het werk zetten. Onze loopeconomie wordt veel bepaald door onze loophouding. Door de juiste techniek kan je gebruik maken van de “elastic recoil” van ons spier-pees-systeem. Dit wil zeggen dat we gebruik maken van elastische energie om ons voort te stuwen. Deze energie is gratis, profiteer ervan!


De cijfers:

Uit onderzoek blijkt dat we tijdens het lopen:

  • 17% vd energie terugwinnen door fascia plantaris, tib posterior,..

  • 35% vd energie terugwinnen door terugkaatsing van de achillespees

Dit opgeteld, wil dit zeggen dat meer dan 50% van de opgewekte energie wordt hergebruikt door structuren onder de knie! Van een menselijk katapult gesproken!


Om deze energie te kunnen hergebruiken, moet je natuurlijk wel aan een aantal voorwaarden voldoen:


1. Je moet uw standbeen achter jou kunnen zwaaien

Aan deze regel moet je voldoen om de elastische energie te gaan opladen in jouw achillespees. Wanneer je met uw voet te ver voor het lichaam landt, kan de pees onvoldoende opgeladen worden, en creëer je teveel het breaking effect. Hierdoor moeten jouw bovenliggende spieren en gewrichten meer krachten absorberen en kan je geen gebruik maken van het katapulteffect. Zaken die ervoor zorgen dat jouw been niet naar achter gezwaaid kan worden : Korte heupflexoren, verminderde mobiliteit in de enkel en grote teen.


2. Posturale stabiliteit

Wanneer je als een pudding in elkaar valt bij iedere stap, gaat de opgewekte elastische energie verloren. Van zodra je jezelf afzet van de grond wil je als een speer vooruit gaan en niet ineen zakken.


3. Stevige glutei die jouw lichaam voorwaarts en opwaarts drijven

it’s all about the booty! Jouw glutei zijn niet alleen 1 van de krachtigste spieren in het lichaam, maar ook de anatomie ervan spreekt boekdelen. Met zijn grote dwarsdoorsnede en zijn positie tov het bekken heeft hij de grootste krachtarm om het bekken stabiel te houden en de heup te strekken. Daarbij komt dat de gluteus een groot percentage aan “slow-twitch” spiervezels heeft. Hierdoor kan hij de inspanning lang volhouden.







23 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven