Cruciale 10 minuten voor jouw looproutine

De opwarming, voor de ene is dit de benen even over de balustrade gooien en vertrekken, anderen vinden het bukken om de veters te strikken genoeg. Toch is de opwarming een cruciaal element van een succesvol loopje. Vaak wordt deze uit tijdsgebrek geskipt. Jammer, want een goede opwarming kent vele voordelen en zorgt ervoor dat het risico’s op blessures vermindert. Het is de ideale manier om het lichaam voor te bereiden op de aankomende belasting.


Een goede opwarming kan je al in 10 minuten afwerken. Welke elementen moeten hierbij zeker aan bod komen?


1. Wandelen

Laat de doorbloeding van de benen rustig op gang komen door 2 minuten rond te wandelen. Nog beter, doe dit op blote voeten. Zo krijgen jouw voeten meer prikkels en gaan deze klaargestoomd worden voor de inspanning.


2. Full Body movements

Squatten, lunges, step ups,.. Alle oefeningen waarbij het volledige lichaam wordt aangesproken. Maak dat je grote beweging maakt zodanig dat alle gewrichtshoeken al aangesproken worden. Schenk veel aandacht aan grote bewegingen in het enkelgewricht.


3. Gerichte mobiliteitsoefeningen

Maak van de opwarming gebruik om jouw weak spots aan te pakken. Heb je last van een stijve enkel, ga wat dieper hierin mobiliseren aleer je start met lopen. Voelen de kuitspieren stijver aan, spendeer wat tijd op de foamrol. Een lichaamsscreening kan helpen voor het ontdekken van de "weak spots" die meer aandacht verdienen tijdens jouw looproutine.


4. Running Drills

Running Drills of loopspecifieke oefeningen zijn een excellente keuze als opwarming, aangezien ze het looppatroon al gaan nabootsen en op verschillende vlakken van de loopcyclus gaan werken. De ideale manier om je foot strike, push off en dergelijke wakker te schudden.


5. Touwspringen

Touwspringen kan ook de ideale manier zijn om jouw lichaam voor te bereiden op de training. Enkele voordelen van het touwspringen:

  • verstevigen van de voetspieren

  • werken op cadans

  • wakker maken van de foot strike

  • goede en veilige oefeningen om de hartfrequentie en de doorbloeding al wat op te voeren

Ready to Run?


Goals Running Club

Enjoy your run, Join the club



31 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven